מדריך יצירת דמויות 2017-06-12T15:07:36+00:00

מדריך יצירת דמות

מעבר לחוקים - מדריך ליצירת דמות #

המדריך להלן עובר על חלקי הדמות המכאניים שלב אחרי שלב במטרה להרכיב דף דמות מלא. מסמך זה נכתב במקור על ידי דימה ונגר, ועבר שינויים בידי צוות ההנחיה.

במשחק שלנו יש כמה קונספטים שאינם מובנים מאליהם  בנוגע להכנת דמויות. ליתר דיוק, מדובר במגבלות מסוימות על הצורה שבה עובדים חלקי היצירה, שלעתים קרובות נוח לשחקנים להתעלם מהן או להחליק אותן [מי כמונו יודע, גם אנחנו בונים דמויות במשחקים רבים…]

לצד הבהרה כללית על השלבים, גם נתייחס לכל שלב ושלב בהכנת הדמות, כולל הדגמות [להדגמה המקורית של דימה, סעיד/דרקולה, תצטרף עוד דוגמה, זו של יעקב/ג'ק-של-המלאכות-כולן, וגם שמשון הגיבור יעשה הופעת אורח].

עקרון מס' 1: תוודאו קונספט מול מנחים

תזכרו, שכדי למנוע מפח נפש, וכדי שיהיה קל להשתלב במשחק, אזי לפני שאתם מתחילים להכין דמות, שלחו קונספט דמות למנחים, ותוודאו שקיבלתם מהם דגשים הכרחיים לדמות.

עקרון מס' 2: בנו דמויות כך שהמכאניקה תשקף את האגדה.

אם תביאו לנו דמויות שבנויות מעולה, אבל שיש קשר קלוש ביניהן לבין קיומן האגדתי [למשל, דרקולה שלא צריך לשתות דם, או ג'ק-של-כל-המלאכות-כולן שבקושי יודע מאיזה צד מסתכלים על מברג], אנחנו נחזיר אתכם לשולחן התכנונים. כן, יש הרבה חופש ביצירה, ויש הרבה חרות אומנותית – אבל אנא, דבר ראשון זכרו: בנו דמויות כך שהמכאניקה תשקף את האגדה.

עקרון מס' 3: לא חוזרים אחורה בשלבי יצירת הדמות.

המשמעות של עיקרון זה היא, שאם באחד השלבים נשארו נקודות בניית דמות [מכל סוג] בצד, שלא זכו לשימוש באותו השלב, אי-אפשר לחזור אחר כך לאחור כדי לעשות משהו עם הנקודות הללו. בין שהנקודות הללו הופכות לנקודות זהב, ובין שהן נרשמות בצד למטרות אחרות לגמרי, אי אפשר לחזור לשלב יותר מוקדם של יצירת הדמות, ולעשות בו שימוש בנקודות שנוצרו או נתקבלו בשלבים מאוחרים יותר.

ונדגיש שגם נקודות זהב, שיכולות לעבור משלב לשלב, לא חוזרות לאחור. המשמעות היא שבאם בשלב כלשהו לדמות יש נקודות זהב, היא יכולה לנצל אותן ביחד עם הנקודות הרגילות של אותו שלב; אם עברתם הלאה ביצירת הדמות, נקודות הזהב יעברו גם הן, ויהיו שמישות בשלבים הבאים; עם זאת, אי-אפשר להשתמש בנקודות זהב שצברתם בהמשך, כדי לחזור לאחור לשלבי יצירה קודמים של הדמות.

וכעת, למדריך עצמו….

שלב אפס - היכרות עם דף הדמות #

בעמוד הבא, דף דמות לדוגמה…. בדף הזה, שאותו ניתן להתאים אישית [למשל, לגבי מספר מורשות התכונה ומורשות אנושיות שיש לדמות], אפשר לראות התייחסות לחלקים השונים של הדמות. בגב הדף, ניתן להדפיס/לרשום פרטים סיפוריים רלוונטיים [כגון משיקי הדמות, מידע חשוב, ועוד]. צבעי הרקע נועדו להבדיל בין כל שלב ושלב ביצירת הדמות, בתור מן עזר ויזואלי כשאתם מנסים לזכור אתי עקרון מס' 3, המופיע לעיל

.

 

שלב ראשון - קונספט דמות #

שיטת עבודה:

  1. בחרו דמות אגדה שאליה דמותכם תהיה משויכת. זו יכולה להיות כל דמות בדיונית מכל יצירה – מיתולוגיה, ספר, סרט, קומיקס, משחק מחשב וכו', ובתנאי שידועים לנו מספיק פרטים אודותיה כדי שאפשר יהיה למצוא 7 משיקים ו-7 עוגנים עבורה. דברו עם המנחים לפני שאתם ממשיכים בעבודה על הדמות – יתכן ויהיו להם דגשים חשובים, ובמקרים נדירים, יתכן והדמות לא תתאים למשחק.
  2. אם לדמות יש גרסאות שונות מיצירות שונות, בחרו גרסה אחת שהיא הגרסה שאותה אתם משחקים. אם הדמות היא סדרתית על-פני זמן ארוך [למשל, סופרמן נהנה משבעים ותשע שנים של קומיקס], עליכם, בשיתוף המנחים, לקבוע את הקשת הסיפורית שמבטאת את הגרסה המסוימת שהתחברה לדמות שלכם.
  3. ציינו לעצמכם את 'שיוך' הדמות – מיתוס (היצירה היא מלפני 1100 לספירה), מעשיה(היצירה היא מ- 1100 ועד 1830 לספירה)  או מודרנה (היצירה היא מאחרי 1830 לספירה). [למה דווקא 1830? סוף הגל הראשון של המהפכה התעשייתית.]

שימו לב – מלבד השיוך, כל שאר התכונות של הדמות, מאפיינות את הדמות המודרנית שלכם, ולא את דמות האגדה. הן מושפעות בצורה משמעותית מדמות האגדה, אבל אינן מייצגות אותה במדויק.

כדוגמה, שמשון אביטל הוא, בחייו הפרטיים, מרים משקולות. באגדה, הוא החליט להיות שמשון הגיבור. זהו שיוך מיתוס.

מאז שהאגדה נפלה עליו, שמשון התחזק מאוד, והשחקן שלו מתכנן על כוח 10 בחייו הפרטיים כשמשון, דבר שיקדם מאוד את הקריירה שלו כמרים משקולות ומצד שני יעורר תהיות בנושא סטרואידים וחשדות שכל מני קבוצות קיצון משונות. עם זה שהכוח הפרטי של שמשון יעלה לרמה 10, היות והשחקן בחר אחרת, השיער של דמותו לא מהווה חולשה במקרה שלו. למעשה ,שמשון שלנו, קירח לגמרי, באופן שלגמרי לא תואם את המיתוס התנ"כי.

 

כדוגמה אחרת, סעיד אבן דאוד יהיה הרוזן דרקולה. לרוזן דרקולה יש מיליון גרסאות, אבל לאחר התייעצות עם המנחים, נקבעו מספר דגשים הכרחיים לדמות, והוחלט ללכת על הגרסה מן הספר "דרקולה" של בראם סטוקר.

היות וזו יצירה מסוף המאה ה- 19, השיוך של סעיד הוא "מודרנה" (על אף שולאד דראקול עצמו חי במאה ה-16, אותנו מעניין מתי נכתבה היצירה.) השחקן של סעיד מתכנן על דמות מאוד לא נעימה, ולוקח משיקים בהתאם. עם זאת, המשיקים הללו סוטים במידה די משמעותית מן הדמות המיתית, עקב פרשנותו המעניינת של השחקן לדמות: מוות קליני וחזרה לחיים, שלוש בנות פסיכוטיות, לבקן, נסיגת חניכיים חושפת שיניים,  ערף ראש לתורכים בזמן שהיה מגויס לדאעש, איבד אמונה באללה, עבר לגור בלונדון.

 

יקי עמרני הוא כלבויניק-שיפוצניק-צבע-מוסכניק. עם שם כזה, וכאלו תחומי עיסוק, לא פלא שהוא הפך להיות ג'ק-של-כל-המלאכות-כולן. ג'ק שלנו מופיע בגרסאות שונות בסיפורים, אגדות, קומיקס, סרטים, סדרות. השחקן של יקי התייעץ עם המנחים, ולאחר שקיבל מהם מספר דגשי דמות הכרחיים לכמה גרסאות שונות של הדמות, בחר בגרסה שמופיעה באגדה מן המאה השש-עשרה, ולכן ג'ק שלנו הוא מעשיה. בנוסף לכך, בעוד שיקי הוא בין השאר מוסכניק, פחות סביר שתועלות ותובנות שיגיעו אליו מג'ק יועילו לו בעבודתו זו, כי ג'ק של המעשיה לא יודע מה זו מכונית, ומעולם לא ראה מכונה מורכבת יותר משעון מים ותחנת-רוח.

הערה נוספת – דמויות מהמציאות שמופיעות ביצירה ספרותית אינן דמויות קבילות, אבל דרקולה מהספר כל כך רחוק מהמציאות ההיסטורית, שאין עם זה בעיה. לשחק את "נפוליאון ממלחמה ושלום" לעומת זאת, לא היה מתאפשר, כי נפוליאון של הספר הוא נפוליאון של המציאות).

שלב שני- תכונות #

ישנן שמונה תכונות במשחק – כולן מתחילות ב-0. הרף האנושי העליון הוא בערך 6 [למה רק בערך? כי בעולם של מיליארדים, כנראה יהיו יוצאי דופן כמעט לכל דבר]. היות והדמויות כבר לא לגמרי בני-אדם, הן יכולות לעבור רף עליון זה. הממוצע האנושי לתכונה ללא אימון משמעותי זה 3.

שיטת עבודה:

  1. חלקו 28 נקודות תכונה לשמונה התכונות, עד 6 נקודות לתכונה אחת. אם יש לכם נקודות עודפות (כלומר, ניצלתם פחות מ- 28 הנקודות שניתנו לכם), הן הופכות לנקודות זהב, וניתן להשתמש בהן החל מן השלב בו אתם רוכשים מורשות תכונה.
  2. כל תכונה שהשארתם על 0 סובלת ממורשת "נכות קשה", רשמו את אופי הנכות (עיוורון, קטיעת רגל, פיגור שכלי, וכד'). כל תכונה ששמתם בה רק נקודה אחת סובלת ממורשת "נכות קלה", וגם כאן יש לרשום את אופי הנכות (מספר משקפיים גבוה, כבד שמיעה, צולע, פיגור גבולי וכד').
  3. שימו לב – רק תכונות שהשקעתם בהן 6 נקודות בשלב זה ניתן יהיה להעלות לרמות אגדיות באמצעות חלק ממורשות התכונה. מורשות התכונה שדורשות זאת יציינו זאת במפורש.

שמשון הוא מרים משקולות. התכונות שלו נראות כך: כוח: 6, זריזות: 2, מיומנות: 4, חוסן: 6, אבחנה: 2, למדנות:2, רצון: 2, מיקוד: 4. נוח לו לגמרי אם המספרים האלה, והוא מתכנן להשתמש במורשות התכונה כדי לעשות כמה שיפורים…

 

סעיד הוא רופא מנתח בדואי, בוגר אוניברסיטה ברומניה, ששירת בצבא כגשש. משפחתו ידעה צרות מרובות, שלוש בנותיו חולות נפש, והוא עצמו לבקן ורבים רואים בו מישהו שהשטן אחז בו. הבדואים מפחדים ממנו וממשפחתו המקוללת, והוא עבר תקופה לגור בלונדון, שם מצאה אותו אגדת דרקולה. הוא שב לארץ, ומשתמש בכוחותיו המשונים על הבדואים ביניהם נולד.

כגשש, גם אם לשעבר, תכונותיו הפיזיות חייבות להיות סבירות לפחות. עם זאת, כרופא, הוא חייב להיות גם חכם וכמנתח חייב להיות בעל עין חדה. לכן, התכונות שלו יראו כך: כח 3, זריזות 2, מיומנות 4, חוסן 3, אבחנה 4, למדנות 6, רצון 3 מיקוד 3. ניצלנו את כל 28 הנקודות שלנו. היות וסעיד מנתח, היינו שמחים להעלות את האבחנה שלו ל- 5 ואת המיקוד והרצון ל- 4, כי אחרי הכל מדובר בבחור שהיה גשש ושיש לו את הסבלנות לעמוד בחדר ניתוח לפעמים עשרות שעות, אבל פשוט אין מאיפה להביא את הנקודות.

 

יקי הוא פתח-תקוואי שעובד בתל-אביב והסביבה, בכל דבר שרק אפשר. הוא מגיע ממשפחה מרובת ילדים, ויש הורים זקנים לתמוך בהם ובני-משפחה מובטלים והרבה פיות רעבים. אומנם אין לו השכלה רשמית, אבל הוא לומד דרך הידיים. התכונות שלו נראות כך: כוח: 3, זריזות: 3, מיומנות: 6, חוסן: 2, אבחנה: 2, למדנות: 5, רצון: 2, מיקוד: 2. הוא הוציא רק 25 מתוך 28 נקודות התכונה שלו, ולכן רושם בצד 3 נקודות זהב, שיוכלו לשמש אותו החל מן החלק הבא.

שלב שלישי - מורשות תכונה #

בחוקים תוכלו למצוא רשימה של מורשות התכונה, ומספר הנקודות שהן עולות. שימו לב שישנן מורשות תכונה שמותרות רק לאחד מהשיוכים, אבל רוב המורשות הן כלליות ומותרות לבני ובנות כל השיוכים. כמוכן שימו לב שמורשות [כל המורשות, מכל הסוגים], הן משהו שניתן לבחור אותו רק פעם אחת לדמות שלכם, אלא אם כתוב מפורשות במורשת שניתן לקחת אותה יותר מפעם אחת.

שיטת עבודה:

  1. לרשות כל דמות עומדות  14 נקודות מורשת תכונה + 6 אם השיוך של הדמות שלכן הוא "מעשיה" + נקודות הזהב שנצברו עד וכולל שלב זה.
  2. אם לקחתם מורשות תכונה שליליות, זה לא מונע אתכם מלקחת מורשות תכונה חיוביות [מהסוג שעולה נקודות]. למעשה, אפשר בהחלט לרכוש אותן בערבוביה, בהתאם לנוחות שלכם. כהמלצה, שווה לשקול לפעול כך: אם בדעתכם לבחור מורשות תכונה שליליות, שמעניקות נקודות זהב, יתכן וכדאי שתרשמו אותן ראשונות. אם כבר צברתם כמה נקודות זהב, כי לא חילקתם את כל נקודות התכונה שלכם בשלב הקודם, צרפו נקודות אלו יחדיו, וזהו סך נקודות הזהב שלכם לעכשיו. אין חובה לעבוד בצורה הזו, [אתם לא חייבים לקחת קודם מורשות שליליות, ואתם לא חייבים לקחת מורשות שליליות בכלל], אבל זה יכול לעזור לכם להבין כיצד להשתמש ביעילות בנקודות שלכם.
  3. אם רכשתם מורשות תכונה שמשנות את התכונות של הדמות באופן קבוע, ולא רק בתנאים מסוימים, עדכנו את ערך התכונה בדף הדמות.

שמשון הוא מיתוס, ומקבל 14 נקודות למורשות תכונה. אין לו נקודות זהב מן השלב הקודם. הוא לא מהסס, ומשקיע 9 נקודות ב"כביר" עבור תכונת הכוח, וכעת תכונה זו עומדת על 10. הוא שקל לקחת את "מפלצתי" ולעשות משהו עם שיער, אבל החליט שלא, וממשיך להיצמד לקונספט המקורי שלו, של שמשון קירח.

נשארו לשמשון 5 נקודות מורשת תכונה הוא מחליט לקחת "מדהים" בחוסן, ולהעלות את התכונה לרמה 8. היות ו"מדהים" דורש 6 נקודות, שמשון שלנו לוקח את החיסרון "מעטה צעקני", וזה אומר שיהיה קל מאוד לבני-אגדה ובני-סוף להבחין בו מרחוק. היות ו"מעטה צעקני" נותן 2 נקודות זהב, ולשמשון היתה חסרה רק נקודה אחת עבור המורשת "מדהים", שמשון עובר לשלב הבא כאשר באמתחתו נקודת זהב אחת.

 

אחד מהקישורים בין סעיד לדרקולה, הוא השנאה של שניהם לאור שמש. דרקולה נשרף באור שמש למוות, בעוד סעיד הלבקן רגיש מאוד לאפשרות של מלנומה, ויש גם חשש לעיוורון. לכן אנחנו לוקחים את מורשת התכונה "חולשה קטלנית – חוסן [אחרי יותר משעה באור השמש]", שמעניקה לנו 5 נקודות זהב.

כיוון שאנחנו מודרנה, ואין לנו נקודות שנשמרו מהשלב הקודם, יש לנו 14 נקודות מורשת לחלק ועוד חמש נקודות זהב. אנחנו ניקח עבור סעיד את המורשת "עין שלישית חודרת"[3 נקודות מורשת]ו"מעיין עוצמה" [2 נקודות מורשת], כדי לייצג את מבטו החודר של הערפד ואת עוצמתו הנפשית. נשארו לנו 9 נקודות מורשת, וחמש נקודות זהב.

לסעיד יהיו עוד כוחות שקשורים לשתיית דם שנקנה אחר כך, אבל הראשון מביניהם יהיה "התעלות זמנית -כח [אחרי שתיית דם של אדם חי]" [8 נקודות מורשת] ,ו- "התחזקות זמנית – רצון[אחרי שתיית דם של אדם חי]" [נקודת מורשת ו- 3 נקודות זהב]. זה אומר שאחרי שהוא שותה דם, סעיד עולה לכח 9, רצון 6.

לבסוף, נדמה את יכולתו של דרקולה להתחבא בלונדון בלי שיבחינו בו, באמצעות מורשת התכונה "מעטה קלוש" (נקודת זהב אחת).

אנחנו רושמים שנותרה לנו נקודת זהב אחת לשלבים האחרים של יצירת הדמות.

 

יקי, ג'ק-של-כל-המלאכות-כולן, הוא מעשיה. יש לו 20 נקודות של מורשת תכונה [14 כמו לכולם, ועוד 6 היות והוא מעשיה]. לכך נוספות שלוש נקודות זהב [כי לא השתמש בכל נקודות התכונה שלו בשלב הקודם].  הוא לוקח מורשת השמורה רק למעשיות: "ידו בכל", אשר משפרת את כל התכונות שהוא לקח בשלב הקודם! כעת תכונותיו הן: כוח: 4, זריזות: 4, מיומנות: 7, חוסן: 3, אבחנה: 3, למדנות: 6, רצון: 3, מיקוד: 3.

נשארו לו 11 נקודות של מורשת תכונה, והוא כלל לא נגע בשלוש נקודות הזהב. כעת, יקי לוקח שתי מורשות נוספת: "פשוט מוצלח" [עלות 1] ו"תלמד תצליח" [עלות 2]; את הראשונה הוא לוקח בזריזות [כך שיש לו פלוס אחד למרבית מצבי האתלטיקה והשחיה, ולא מעט מצבי חמיקה], ואת השניה במיומנות, כדי להבטיח שידיו אכן יהיו ידי זהב. נשארו לו עוד 8 נקודות מורשת תכונה.

לאחר היסוסים ומחשבה, יקי לוקח לעצמו את המורשת "עוגן פריך". הוא החליט שאחד העוגנים שלו, בתור ג'ק, תהיה הזקנה אשר נותנת לג'ק מכסה ללילה, ולאחר מכן מורישה לו את סט הכלים עמם הוא יוצא לדרכים. הזקנה ישישה, ולכן – פריכה. הדבר מעניק לג'ק עוד שלוש נקודות זהב, כך שכעת יש לו שש כאלו.

לאחר היסוסים ומחשבה, יקי לוקח לעצמו את המורשת "כביר" במיומנות. היות ובסוף חלוקת הנקודות הראשונית היו לו 6 נקודות במיומנות, הוא יכול לקחת מורשת זו. במקרה שלו, הוא עולה מרמה 7 לרמה 10 [כי המורשת "ידו בכל" העלתה את המיומנות שלו ל- 7]. חשוב לשים לב שיקי לא היה יכול לקחת את "כביר" בלמדנות, למשל, משום שבסוף חלוקת הנקודות הראשונית, הלמדנות שלו עמדה על 5, והגיע לרמה 6 רק בזכות "ידו בכל".

"כביר" עולה ליקי בעוד 9 נקודות – כל שמונה נקודות המורשת שנותרו לו, ועוד נקודת זהב אחת. הוא יעבור לשלבים הבאים עם 5 נקודות זהב.

שלב רביעי - כישורים #

שיטת עבודה:

  1. לדמות יש מאגר נקודות כישורים ששווה ל[20 + 2*למדנות]. דמות יכולה להשקיע בכישורים נקודות זהב שהצטברו אצלה. כל נקודת זהב שווה שתי נקודות כישורים. אם בסוף חלוקת נקודות הכישורים נשארו לדמות נקודות, נקודות אלו נרשמות בצד, אינן הופכות לנקודות זהב בשום יחס שהוא, ויסייעו לדמות בעתיד, בבואה להשתמש בנקודות ניסיון.
  2. יש לבחור את רמת החינוך של הדמות [ללא חינוך, חינוך בסיסי או חינוך מתקדם] – לציין את הכישורים הרלוונטיים ולהפחית מן המאגר את העלות. [0, 4 ו- 10 נקודות כישורים, בהתאמה].
  3. לכל הדמויות יש את כל 7 הכישורים הטבעיים בדירוג של 1 לפחות (זה בחינם!), הכישור "שפת אם" מתחיל ברמה מעל 1, בתלות בחינוך שלכם (ומפוצל לשני דירוגים נפרדים, אחד עבור דיבור, והשני עבור קרוא וכתוב).
  4. בחרו אילו מלאכות, מקצועות (רק אם יש לכם חינוך בסיסי ומעלה!) וקריירות  (רק אם יש לכם חינוך מתקדם!) הדמות שלכם יודעת, כל אלו יתחילו ב- 0. רשימה של מלאכות, מקצועות וקריירות לדוגמה מופיעה בחוקים.
  5. חלקו את נקודות הכישורים הנותרות שלכם בין הכישורים הטבעיים לכישורים הנרכשים.
    1. אף כישור לא יכול לעבור את הערך 6 בשלב זה.
    2. כישורים נרכשים לא יכולים לעבור את הערך [למדנות*2] (הנמוך מבין השניים – 6 או למדנות*2).
  6. אם נשארה לכם שארית של נקודות כישורים שלא נרכש בהן דבר [למשל, כי רציתם לייצג דמות עצלה שאינה מגשימה את עצמה], נקודות אלו יירשמו בצד, אך לעת עתה נזנחות ואינן משפיעות על השלבים הבאים ביצירת הדמות.
  7. שימו לב 1: אם הדמות שלכם עובדת למחייתה, אז כדאי שיהיה לה כישור נרכש כלשהו שרלוונטי לעבודה שלה. דירוג המשאבים שלה (ההכנסה שלה), ייקבע בין השאר לפי הכישור הזה.
  8. שימו לב 2:  הכישור אמפתיה שימושי מאד להפעלה של כוחות על טבעיים רבים, שמשפיעים על התודעה או הנפש של מישהו.
  9. שימו לב 3: הכישור מדיטציה הכרחי להגנה מפני כוחות שמשפיעים על התודעה או הנפש של מישהו.

לשמשון יש למדנות 2, 24 נקודות לחלק לכישורים, והגבלה של 4 על הדרגה המרבית של כישורים נרכשים. כישוריו הטבעיים יכולים להגיע לרמה 6, כרגיל.

שמשון לא מתחבט רבות: אתלטיקה קלה 3, שחיה 3, מדיטציה 3, הסקה 1, אמפתיה 1, מכות 6. הוא הוציא כאן 11 נקודות.

חינוך מתקדם [עלות 10 הוא לא היה תלמיד מזהיר, אבל היה אהוד בתיכון והביא לתיכון כמה וכמה גביעים]: שפת אם 6 [דיבור], שפת אם 4 [כתיבה וקריאה], אנגלית 4 [דיבור], אנגלית 3 [קריאה וכתיבה], חשבון [4], ביולוגיה 3, ספורט ותזונה 3, כימיה 3.

כמקצוע, שמשון לוקח הרמת משקולות, תמורת 3 נקודות כישורים שנותרו אצלו.

עדיין נשארה לשמשון נקודת הזהב שלו, והוא היה מעדיף  שלא להשקיע אותה כאן ועכשיו, אבל משתכנע שהוא חייב להשקיע בהרמת משקולות עוד קצת כדי להיחשב לספורטאי מקצועי אמתי,, ולכן הוא ממיר את נקודת הזהב שלו לשתי נקודות כישורים. היות ולשמשון יש למדנות 2, וספורט הרמת המשקולות הוא כישור נרכש, לשמשון יש גבול עליון של 4 במקצוע הזה. נקודה אחת מעלה את הרמת המשקולות לארבע, ושמשון רושם נקודה אחת בצד, לעתיד הרחוק שבו ירוויח נקודות ניסיון.

 

לסעיד יש למדנות 6, ולכן 32 נקודות לחלק לכישורים, והגבלה של 6 על הדרגה המרבית של כישורים נרכשים [בעתיד, עם נקודות ניסיון, הוא יוכל להגיע לדרגה 12 בכישורים נרכשים; כרגע, בשלב הכנת הדמות, המקסימום הוא 6]. כישוריו הטבעיים יכולים להגיע לרמה 6, כרגיל.

סעיד לא מתחבט כלל בנושאי חינוך: ברור לגמרי שהוא לוקח חינוך מתקדם בתמורה לעשר נקודות [כי הוא מנתח, ומדובר בקריירה, וקריירה מחייבת לימוד מתקדם], ונשארו לו עוד 22. כמוכן, יש לו נקודת זהב אחת.

החינוך המתקדם מעניק לסעיד את הדרוגים הבאים: הוא דובר ערבית ברמה 6, קורא ערבית ברמה 5, דובר עברית ברמה 4, כותב עברית ברמה 3. הרמה שלו בחשבון פשוט היא 4, באנגלית [אחד משלושת התחומים הנוספים שלמד] 3, בביולוגיה 3, וגם בכימיה 3.

כישורי הבסיס שלו מקבלים את הערכים הבאים: אתלטיקה בסיסית 3, שחיה 1, שפת אם (ערבית) 6, הסקה 3, אמפתיה 3, מכות 6, מדיטציה 2. הוא הוציא כאן 12 נקודות [היה לו אחד בכל תחום, ואת רמתו בערבית הוא מקבל מן החינוך המתקדם שלו].

נשארו לסעיד 10 נקודות.

הכישורים הנרכשים שיש לסעיד הם: צליפה – רובים ואקדחים [בגלל הרקע הצבאי שלו], נהג [גם מהצבא], ואקדמיה מעשית – רפואה, שמהווה "שדרוג" של לימודי הביולוגיה שלו מהתיכון, כך שהיא "דורסת" את הדירוג שהיה לו בביולוגיה.

את עשר הנקודות שנותרו לו, סעיד מוציא כך: צליפה 3, נהג 2, אקדמיה מעשית – רפואה 6. הסיבה שהוא מוציא רק 10 נקודות, ולא 11, היא שביולוגיה וכימיה הם בהחלט חלק מתחום הלימוד של רפואה, ולכן סעיד, שלמד את אלו בבית הספר, מקבל הנחה של נקודה ברכישת יכולת הרפואה.

לסעיד נותרה נקודת זהב, והיא תמשיך אתו הלאה.

 

ליקי יש למדנות 6, 32 נקודות לחלק לכישורים, והגבלה של 6 על הדרגה המרבית של כישורים נרכשים [בעתיד, עם נקודות ניסיון, הוא יוכל להגיע לדרגה 12 בכישורים נרכשים; כרגע, בשלב הכנת הדמות, המקסימום הוא 6]. כישוריו הטבעיים יכולים להגיע לרמה 6, כרגיל.

יקי מהרהר בעניין רבות: הוא עבר ילדות קשה ומסובכת, שכללה השתמטות משמעותית מבית הספר, בעקבות הצרות המשפחתיות שלו. הוא בוחר ללמוד חינוך בסיסי שעולה לו 4 נקודות [כי בכל זאת, הוא לא החמיץ את כל בית ספר]. כתוצאה מכך, הוא מדבר עברית ברמה 4, קורא וכותב עברית ברמה 2, יש לו חשבון 2, פיזיקה 1, כימיה 1. את כימיה ופיזיקה הוא לא יכול לשפר עקב חינוכו הלקוי.

ליקי נשארו 28 נקודות כישורים, ויש לזכור שיש לו בצד עוד נקודת זהב. בכישורי יסוד הוא לוקח: אתלטיקה קלה 2, שחיה 2, מדיטציה 4, הסקה 3, אמפתיה 4, מכות 3. הוא הוציא כאן 12 נקודות, ונותרו לו 16.

בכל אחד מארבעת המקצועות הבאים הוא לוקח רמה 4: פחחות רכב, שיפוצניק, חשמלאי,  שרברב. הוא מחליט לשמור על 5 נקודות הזהב שלו להמשך.

שלב חמישי - משאבים #

חשבו את רמת המשאבים הנוכחית שלכם, בהתאם לכישורי העבודה שלכם.

משאבים=[תכונה+כישור]/[מחלק תלוי מקצוע] (ייתכן שערך זה יהיה שונה בגלל מורשת אנושית).

אם המקצוע שלכם מתאים לאחד הכישורים-לדוגמה שמופיעים באתר, אז השתמשו בתכונה וכישור הרלוונטיים, ובמחלק שכתוב תחת אותו כישור (למשל, מפעיל צמ"ה מקבל דירוג משאבים השווה ל- [מיומנות+מפעיל צמ"ה]/3, מעוגל למטה). אם לא, תשאלו את המנחים מה החוקים לגבי המקצוע שלכם. אם הדמות שלכם אינה עובדת ואין לה מקור הכנסה קבוע אלטרנטיבי, רשמו "משאבים =  0".

שלב שישי - מורשות אנושיות #

באתר תוכלו למצוא רשימה של מורשות אנושיות, ומספר הנקודות שהן עולות. כל המורשות האנושיות פתוחות לבני כל השיוכים.

שיטת עבודה:

  1. אם ישנן מורשות אנושיות שליליות, שמעניקות נקודות זהב, שמתאימות לדמות, רשמו אותן ראשונות. רשמו בפניכן כמה נקודות זהב קיבלתן (יחד עם נקודות הזהב שצברתן עד וכולל שלב זה). כמו לגבי מורשות תכונה, אין חובה לקחת מורשות שליליות, ואם בחרתן לקחת כאלו, אין חובה לקחת אותן ראשונות [אפשר, למשל, לקחת מורשות אנושיות חיוביות ושליליות בערבוביה]; זה פשוט יכול להקל על העבודה. כמו עם כל המורשות, כל מורשת אפשר לקחת רק פעם אחת, אלא אם כתוב בה שאפשר לקחת אותה יותר מפעם אחת.
  2. כעת יש לכן 6 נקודות מורשת אנושית לחלק.
  3. אם חסרות לכן נקודות מורשת תכונה, אתן יכולות להשלים את החסר באמצעות נקודות זהב (ביחס של 1-1). שימו לב – אפשר לקנות מורשות בשילוב של נקודות מורשת ונקודות זהב!
  4. אפשר שלא לנצל את כל נקודות המורשת האנושית וניתן להמיר אותן בנקודות זהב (ביחס של 1-1), שישמשו אתכם בהמשך.

לשמשון יש 6 נקודות מורשת אנושית. הוא לוקח "נפלא בעבודתו", וזוכה לשם של מרים משקלות מוערך, וגם משפר משאבים בשתיים. כמוכן, יש לו קשרים מעולים במועדוני מרימי המשקלות בארץ [תחום צר, שהוא משקיע בו 3 נקודות מורשת עבור שש הזדמנויות בחודש].

 

גם כאן אנחנו נתמקד בעיקר במאפיינים של סעיד, ופחות של דרקולה. יש סיבה שסעיד הצטרף לדעאש, נסע תחת דגלם במדינות ערב וחיסל אנשים – הוא חב לקבוצה הזו חוב אישי עצום [מורשת "חובות אישיים" ששווה 4 נקודות זהב]; הם ממנו את לימודיו ברומניה, הם בעלי חובו, הם אלו שיודעים מיהו ואיפה הוא. למרות שהוא איבד את אמונתו באללה מזמן, סעיד חב להם, וימשיך להיות חב להם תמיד. עריפת ראשים של תורכים זה החזר חוב חלקי מאוד, ובכל עת סעיד יכול לצפות שיהרסו לו את החיים בדרישות נוספות .

כמו כן, סעיד "אלרגי" ברמה חריפה לשום, מה שאומר שיש לו עוד 2 נקודות זהב.

מבחינת דברים חיוביים, לסעיד יש "סמכות", בין הבדואים, היות ועם כל מוזרותו, הוא רופא מנתח; כמה כבר יש כאלה בקרה הבדואים? כאשר סעיד אומר משהו, במיוחד בנושאי בריאות – מקשיבים לו, וזה עולה לו 3 נקודות מורשת [ומשפר את סך המשאבים שלו בנקודה]. נשארו לסעיד 3 נקודות מורשת, ויש לו בצד גם 7 נקודות זהב [אחת הוא מביא עוד משלבים קודמים, ושש הוא צבר כעת].

לסעיד יש "קשרים" ב-3 קבוצות נרחבות שאין ביניהן קשר ישיר או מחייב – הוא מחובר לקהילה הבדואית בנגב (כאן הוא משקיע נקודה אחת בקשר, ויש לו הזדמנות אחת בחודש שתצוץ מכיוון זה), לדעאש [כאן הוא השקיע 3 נקודות, ויכול לקבל שתי הזדמנויות בחודש] ולקהילת הרפואה בישראל [כאן שוב השקיע נקודה אחת, עבור הזדמנות חודשית אחת].

הקשרים עלו לסעיד ב- 3 נקודות מורשת ועוד 2 נקודות זהב. הוא נשאר עם 5 נקודות זהב, איתן ימשיך הלאה.

 

יקי מגיע לשלב הנוכחי, כשיש לו 5 נקודות זהב באמתחת. הוא מחליט להתחיל בכך שיבטא את האומללות הקיומית של משפחתו הנרחבת באמצעות מורשות: "ארוחות מן הזבל" [2 נקודות זהב] מורידות לו משאבים בשתי נקודות ומעידות על התמיכה שלו במשפחה. הוא שוקל לקחת גם את "אבא, ירח מטפטף עלינו", אך מוותר כי באמת, גם ככה המצב המשפחתי גרוע ממש. היות שכך, יקי מסתכל על מורשות אנושיות חיוביות כשיש לו 7 נקודות זהב ו- 6 נקודות מורשת אנושית באמתחת…

יקי עובד למען משפחתו, והוא נחשב לעובד מצוין. הוא לוקח את "נפלא בעבודתו" [3 נקודות מורשת] ומשפר משאבים בשניים. היות והוא עובד שעות נוספות, הוא לוקח גם "מצוין בעבודתו" [2 נקודות מורשת], ומשפר את משאביו בעוד נקודה אחת. היות והוא גדל בסביבה קשה, ויצא לו ללכת הרבה מכות, ולכן הוא לוקח את "יצא לי להתאמן" במכות, ומשפר את הכישור הטבעי הזה בנקודה [ערך סופי 4].

ליקי יש 7 נקודות זהב. הוא שוקל לקחת קשרים, ומגיע למסקנה שהיות וממש חשוב לו שתהיה לו עבודה בכל עת [השיפור במשאביו מגיע רק אם הוא עובד, ומשפחתו זקוקה לו], הוא מוציא 2 נקודות על "בשביל מה יש חברים" וכעת יש לו מכרים בין המוסכניקים של פתח-תקווה; בתקווה, הם יוכלו לסדר לו עבודות מרגע לרגע במידה ומשהו משתבש בעבודתו הרגילה.

ליקי נשארו 5 נקודות זהב, איתן ימשיך הלאה.

שלב שביעי - כוחות אגדה #

  1. לכל דמות יש 36 נקודות לרכישת כוחות על טבעיים שנובעים מהאגדה שלה.
  2. כמו עם נקודות כישורים, במידה ונותרו נקודות כוח מתוך ה-36 המקוריות, אפשר לסמן אותן ולשמור אותן לעתיד לבוא. הן לא ישמשו ביצירת הדמות, אבל ניתן יהיה לנצל אותן אחרי תחילת המשחק, לצד נקודות ניסיון עתידיות.
  3. ניתן לנצל נקודות זהב בשלב זה, ביחס של 1-1. אי-אפשר לצבור נקודות זהב חדשות.

שמשון בכלל לא בטוח שהוא רוצה כוחות על טבעיים. אבל הוא יודע שלפעמים אתה זקוק לעוד איזה push קטן, ולכן הוא לוקח את הכוח "אליל עלי אדמות". זה עולה לו 12 נקודות. לאחר מחשבה, הוא לוקח גם את הכוח "שינת גיבורים" תמורת 8 נקודות – מתאים לו לחרופ ולהחלים! נשארו לו 16 נקודות, והוא לוקח את "להבת הירח" כדי לבטא את חוסנו האדיר של שמשון. נשארו לו 4 נקודות כוח על-טבעי בהן אינו עושה שימוש. הן נרשמות בצד, וישמשו אותו בעתיד הרחוק, כאשר יגיע המועד לקבל ולהשתמש בנקודות ניסיון.

 

לדרקולה יש כוחות רבים, ואנחנו נאלץ לבחור רק חלק קטנטן מהם עבור סעיד. דברים מסוימים נוכל לקחת עבורו בתור מורשות על טבעיות בהמשך. עם זאת, היכולת ליצור ערפדים היא בלב ליבו של המיתוס הערפדי, כך שאנחנו לוקחים את כח הנקרומנטיקה "ערפד" [30 נקודות]. שימו לב שהכח הזה מייצר ערפדים הרבה יותר מוגבלים וחלשים מדרקולה עצמו, שזה הגיוני, בסך הכל. כדי לדמות את כוחו של דרקולה לפתות, להקסים ולהבעית אנשים, ניקח גם את "דלוזיה רגשית" ב- 6 נקודות, ובזה נסיים. הוא ממשיך לשמור על חמש נקודות הזהב שלו, לשימוש בחלק הבא.

 

יקי תוהה כיצד לנצל את הנקודות שלו. מצד אחד, יש כוחות רבים שיועילו לסופר-שיפוצניק שכמותו. מצד שני, ג'ק איננו מיסטיקן דגול. בסוף הוא מחליט לקחת אל חיסום, אלסטיות, שפיץ, להב פיפיות, כשל ותיקון – כולם כוחות מוטציה, שעולים לו ביחד 30 נקודות, ושמבחינה משחקית/סיפורית יכולים להיות תוצר מלאכת כפיו של ג'ק. נשארו לו  6 נקודות כוח על-טבעי בהן אינו עושה שימוש. הן נרשמות בצד, וישמשו אותו בעתיד הרחוק, כאשר יגיע המועד לקבל ולהשתמש בנקודות ניסיון. הוא ממשיך לשמור על חמש נקודות הזהב שלו, לשימוש בחלק הבא.

שלב שמיני - מורשות על טבעיות #

באתר תוכלו למצוא רשימה של מורשות על טבעיות, ומספר הנקודות שהן עולות. שימו לב שישנן מורשות על טבעיות שמותרות רק לאחד מהשיוכים, אבל רוב המורשות הן כלליות ומותרות לבני ובנות כל השיוכים.

  1. אם ישנן מורשות שליליות, שמעניקות נקודות זהב, שמתאימות לדמות, רשמו אותן ראשונות. רשמו בפניכן כמה נקודות זהב קיבלתן. כמו לגבי מורשות תכונה, אין חובה לקחת מורשות שליליות, ואם בחרתן לקחת כאלו, אין חובה לקחת אותן ראשונות [אפשר, למשל, לקחת מורשות על טבעיות חיוביות ושליליות בערבוביה]; זה פשוט יכול להקל על העבודה. כמו עם כל המורשות, כל מורשת אפשר לקחת רק פעם אחת, אלא אם כתוב בה שאפשר לקחת אותה יותר מפעם אחת.
  2. כעת יש לכן 8  נקודות מורשת על טבעית לחלק, ולכך ניתן להוסיף כל נקודת זהב שהגיעה אתכן לשלב הזה, ביחס של 1-1.
  3. אם לא ניצלתן את כל נקודות המורשת ונקודות הזהב שלכן בשלב זה, רשמו אותן בצד. ניתן יהיה לנצל אותן במהלך המשחק, לאחר שתצברו נקודות ניסיון.
  4. אם רכשתן מורשות על טבעיות שמשנות את התכונות של הדמות באופן קבוע, ולא רק בתנאים מסוימים, עדכנו את ערך התכונה בדף הדמות.

שמשון מגיע לשלב זה בלי נקודות זהב. יש לו 8 נקודות מורשת על-טבעית לחלק. היות ושמשון שלנו החליט להיות קרח וחסר חולשות תלויות-שיער, הוא חושב מה כן יתאים לו לקחת.  "מי כמוך באלים" זו בחירה מתבקשת עבורו, והוא מוציא עליה 3 נקודות מורשת. לאחר מחשבה, הוא לוקח את "כוח" ומוסיף את הקלף הזה לחבילה שלו [2 נקודות]. נותרו לו 3 נקודות, והוא משקיע אותן ב"ברכת הכוכב" ומוסיף את הקלף המתאים לחבילה שלו.

 

ראשית, ניקח עבור סעיד את "חולשה רעבתנית" שמעלה את מאגר העוצמה האגדית שלו ל- 10, אבל גורמת לו לאבד נקודה כל יום, מה שאומר שהוא יהיה חייב למצוא דרך להחזיר לעצמו נקודות אם הוא לא רוצה לאבד את האגדה שלו, ואחר כך את השפיות שלו… זה גם ייתן לנו 4 נקודות זהב. כמי שהגורל שונא, זה אך מתאים, שקלף "המגדל" יהיה בחבילתו של סעיד, ויזכה אותו ב- 3 נקודות זהב נוספות.

סה"כ, יחד עם מה שצברנו קודם, יש לנו כעת 12 נקודות זהב, ו- 8 נקודות מורשת.

זה מאפשר לנו לקחת את המורשת "התחדשות" [6 נקודות מורשת] כדי לדמות את קשיחותו הרבה של דרקולה, שנפגעת רק כשהוא בא במגע עם מים קדושים, "רץ עם זאבים" עבור עכברושים ועטלפים, שמצייתים לדרקולה [2 נקודות מורשת ו- 2 נקודות זהב], "חושים חדים" לשמיעה ולראייה [3 נקודות זהב], ואחרון, ואולי חשוב מכל וללא ספק מורשת שתשפיע עמוקות על דרך פעולתו של סעיד – "דם ונשמות", שמדמה את יכולתו של דרקולה לשאוב את חייהם של אנשים [7 נקודות זהב], וזה גם מה שיאפשר לנו לשרוד את הקללה של החולשה הרעבתנית.

 

יקי מגיע לשלב זה כשיש לו חמש נקודות זהב, וכעת הוא מקבל 8 נקודות של מורשת על-טבעית.  מבחינתו, אין שאלה בכלל – הוא משקיע מיד 9 נקודות [8 של מורשת ואחת של זהב] במורשת "אומן". נותרו לו 4 נקודות זהב. היות וג'ק הוא נווד, הוא לוקח עבורו את הכוח "הדרך הבטוחה הביתה" [2 נקודות מורשת]. כאחרון, והיות ויקי זוכר היטב מהיכן הוא מגיע, והדבר גם מתאים לנווד בדרכים, הוא בוחר במורשת "ידיד העלובים".

שלב תשיעי - ערכים מחושבים #

רשמו בדף הדמות שלכן את הפרטים הבאים:

  1. רמות בריאות = רצון+חוסן+כח (ייתכן שערך זה יהיה שונה בגלל מורשת תכונה או מורשת על טבעית)
  2. רמות שפיות = רצון+אבחנה+מיקוד (ייתכן שערך זה יהיה שונה בגלל מורשת תכונה או מורשת על טבעית)
  3. יוזמה = זריזות+מיקוד
  4. נקודות עוצמה = 6/7/8 (לפי שיוך) (ייתכן שערך זה יהיה שונה בגלל מורשת תכונה או מורשת על טבעית).

לשמשון יש 14 רמות בריאות, 8 רמות שפיות, יוזמה 6, משאבים 5 [כוח ועוד הרמת משקולות /3 זה 3, +2 מהמורשת "נפלא בעבודתו"]. היות והוא מיתוס, יש לו 8 נקודות עוצמה אגדתית, ועליו גם להכין שתי חבילות קלפים.

 

לסעיד יש 9 רמות בריאות, 10 רמות שפיות, יוזמה 5, משאבים 7 (למדנות+אקדמיה מעשית/2 עבור רפואה זה 5, +2 מהמורשת "נפלא בעבודתו") ו- 10 נקודות עוצמה, שהוא מאבד אחת מהן כל יום, אבל מחזיר 3 בשבוע, ועוד 2 כל פעם שהוא הורג אדם ושותה את דמו. כשהוא שותה דם, הוא גם מקבל עוד 9 נקודות בריאות ו- 3 נקודות שפיות זמניות מהתוספת לכוחו ולרצונו.

 

ליקי יש 10 רמות בריאות, 9 רמות שפיות, יוזמה 7, משאבים 4 [מיומנות ועוד אחד המקצועות שלו /3; אומנם יש לו מורשות שמשפיעות על משאבים, אך הם מאיינות זו את זו]. היות והוא מעשיה, יש לו 7 נקודות עוצמה אגדתית.  

שלב עשירי - פלאף קריטי #

רשמו בדף הדמות שלכם את 7 המשיקים שהפכו את הדמות שלכם לבת אגדה, ואת 7 העוגנים ששומרים אותה כזו. רשמו את סיפור הדמות שלכם.

שמשון רוצה לרשום הרבה דברים, אבל הכנת הדמות מתפוצצת לו בפרצוף. בתחילת כל התהליך הוא לא פנה למנחים עם הקונספט שלו להכנת הדמות, וכעת, כשהם שומעים על דמותו, המנחים ממש לא מסכימים שיכול להיות "שמשון קירח" או שמשון שאין לו חולשה מהותית שקשורה לשיער-ראשו, והם מסרבים לאשר את הדמות. שמשון יצטרך להפסיק להתקיים, או לעבור שינויים משמעותיים.

 

המשיקים של סעיד הוזכרו כבר קודם לכן – מוות קליני וחזרה לחיים, שלוש בנות פסיכוטיות, לבקן, נסיגת חניכיים חושפת שיניים,  ערף ראש לתורכים בזמן שהיה מגויס לדאעש, איבד אמונה באללה, עבר לגור בלונדון. אלו הדברים שגרמו לכך שסעיד ישיק מספיק לאגדת דרקולה, כדי שיהפוך להיות בן-האגדה של דרקולה.

העוגנים של סעיד הם הטירה של דרקולה, ואן הלסינג, הערפדיות שלו, לוסי, מינה, הספינה דמטר, ורנפילד. אלו שבע הנקודות שאם הן נפגעות משמעותית, האגדה של סעיד תיפגם משמעותית, ולו עצמו תהיה תעוקה שתלך ותגבר ככל שהפגיעה באגדה משמעותית יותר.

הסיפור של סעיד ארוך מכדי להיות מוכל במסמך זה.

 

השחקן של יקי יושב להתייעץ עם המנחים. ג'ק מופיע באגדות רבות, ולכן יש הרבה אפשרויות למשיקים ועוגנים. לשחקן של יקי ברור, והמנחים מסכימים, כי המשפחה הענפה היא משיק אחד, וכי ריבוי המקצועות שלו מהווה משיק שני. הם עובדים יחד על הגדרה טובה של עוד חמישה משיקים.

לגבי עוגנים, כאן מתחיל דיון ארוך בין השחקן של יקי למנחים. לא ניכנס לדיון זה כרגע 🙂

Suggest Edit
טוען...