אוריינטציה כללית

והיה את הלילה ההוא.
אין שום סיכוי שהלילה ההוא יישכח. חלום על סערה… ובחלום, אני חלק מן הסערה, והסערה היא קולות, ורוח, וברקים, וערבוביה אדירה של תמונות והתרחשויות ומקומות וישויות וקרעי עלילות ונקמות אדירות ומוסר השכל וסיפורים חדשים ומיתוסים עתיקים ואגדות ועוד אגדות והכל מסתחרר ומתפזר ומתמקד ונושא אותי למעלה ולמטה כמו נוצה ברוח.

ובסוף, גם נוצות נוחתות. ואני נחתתי, ישר לתוך אגדה. *ה*אגדה. האגדה *שלי*. ואני עדיין אני, אבל אני גם הדמות הזו, וזה הסיפור והמקום שלי, אבל אני לא כמו כל האחרים, לי שמורה הזכות והיכולת לשוטט בעולם, לראות מעבר לגבולות הסיפור, לחקור מעבר להר ולנהר ולעיר…

ומאז? מאז כל לילה הוא הלילה ההוא, כל לילה אני באגדה שלי.


הדמויות במשחק שלנו הן בני-אגדה – אנשים שיש בהם מן השונה והמוזר, חומר לסיפורים ולאגדות המלווים את תרבויות האדם מאז ומעולם. יותר מכך, אלו הן דמויות שהאגדות עצמן נוגעות בהן – מתרכבות עם מהלך-החיים ולעתים אף מעצבות התרחשויות ותוצאות הנוגעות לדמויות.

חשוב להבהיר: הדמות שתשחקו איננה 'סופרמן', 'מורגנה לה פיי', 'קוף' או כל גיבור אגדה אחר; הדמות שלכם היא אדם, מעולמנו-אנו, שמרבית חייו חיים רגילים בעולם הזה; לפני כמה חודשים [כחצי שנה לפני מועד תחילת המשחק], הדמות החלה לחלום על אגדה מסויימת באופן חי מאוד, כמעט מדי לילה, כאשר לדמות יש 'ידיעה חלומית' שהיא עדיין עצמה – אך גם דמות מאוד מסויימת, וקבועה, באגדה הנחלמת. במקביל, משהו מן האגדה דבק בדמות בחייה האמתיים, ומקנה לה כוחות ויכולות מסויימים, שלעתים גובלים בעל-טבעי, ולעתים נמצאים עמוק-עמוק בתוך העל-טבעי.

האם לאגדות חיים משלהן, עצמאיים מאלו של בני-האדם המספרים סיפורים? יתכן; בני-אגדה מגלים לעתים שמשהו השתנה באגדה שלהם ובעולם הסובב אותה, אפילו כאשר הם עצמם לא נוכחים בתוך האגדה ולא פועלים בתוכה. האם האגדה היא בראשם של בני-האגדה בלבד, ומשתנה כתוצאה ממגוון השפעות פסיכולוגיות הכרתיות ותת-הכרתיות, או האם האגדה היא מציאות נפרדת וממשית שיש לה חיים משלה? זו שאלה טובה, והתשובה קשה, שכן בני-אגדה עשו ניסויים רבים במהלך הדורות, ויודעים היטב שכאשר בן-אגדה שוקע לאגדתו, גופו נותר בעולם, ולכל עניין ודבר בן-האגדה מגיב כמו אדם שישן שינה עמוקה; ומאידך, קרה גם קרה שבני-אגדה התעוררו מאגדתם כדי להפגין ידע וחדשות שלא היו להם קודם, ועוד יותר מכך – סימנים פיסיים לפצעים ושינויים.

בני-אגדה הם דמויות מורכבות, גם מבחינה טכנית, וגם מבחינה סיפורית. יצירת בן-אגדה דורשת הכרה עם כמה וכמה מושגים, כלהלן:

שיוך

כל בן-אגדה שייך לאחת משלוש קבוצות: מיתוס, מעשיה, מודרנה.

מיתוס

בני-האגדה שמשתייכים למיתוסים נושאים בקרבם משהו מאגדות קדומות ביותר, בנות אלף שנה לפחות, הן בנוגע למוצאם, והן בנוגע לטיב כוחותיהם. בני-אגדה כאלו יכולים להיות צאצאי-אלים, גיבורים מיתיים, ואפילו מפלצות קדמוניות. המקורות הסיפוריים שלהם שואבים מפנתאונים, אגדות בריאה וראשית, ושאר מקורות קדומים. לשם הבהרה, מי שבוחר באגדת מיתוס, לא יכול להוסיף לה פרשנויות מאוחרות! למשל, ת'ור, אל הרעם של המיתוס הנורדי, שונה מאוד מת'ור מקומיקס מארוול, ולא יכול לשאוב כלום מן הפרשנויות והדמויות שהומצאו לדמות המאוחרת הזו.

מעשיה

בני-אגדה שמשתייכים למעשיות חובקים בתוכם אגדות שחלקן מוכרות היטב, כגון סיפורי סינדרלה ותום אצבעוני והנזל וגרטל. מדובר בסיפורים בני כמה מאות שנים, עד וכולל תחילת המהפכה התעשייתית. יתכן והם הגיבור או הפרוטגוניסט של המעשיה שלהם, אך לא דמויות שוליים. הם יכולים להיות נסיכים, נוודים, שוטים, בעלי-מלאכה, צאצא שביעי לצאצא שביעי, נגועי-פיות, אנשי-חיה, מקוללים ועוד ועוד. יש מעשיות שהחלו דרכן בתקופה זו, ויש מעשיות שהן גלגול מעט חדש יותר של סיפורים מיתיים – למשל, רבים מהסיפורים והאגדות על אלפים וטרולים וגמדים הם גלגולים של סיפורים מיתיים על אודות השי והפומור; אך בעוד שהשי והפומור נדמו לאלים מבחינת רוחב היריעה של מעשיהם, האלפים והטרולים אנושיים בהרבה.

מודרנה

בני-אגדה מן המודרנה מציגים אגדות מודרניות בהרבה, ממאתיים השנה האחרונות: יתכן והם הגיבורים והנבלים מפנטסיה אורבנית כלשהי, יתכן וגיבורי או נבלי על, או אף גלגולים מודרניים מאוד של מעשיות וסיפורים מיתיים.  חלק מסיפורי המקור של בני-אגדה אלו הם בני זמננו, ללא אנכרוניזם, והאגדות שלהם נובעות מקולנוע וטלוויזיה לא פחות מאשר ממשחקי מחשב וספרות; חלק מהסיפורים של בני אגדה אלו הם בפרשנות מודרנית מאוד לסיפורים מיתיים ואגדות מן העבר – דוגמאות בולטות לפרשנויות שכאלו תוכלו למצוא בקומיקס fables, בספר american gods, ובסדרת הטלוויזיה ההיא, נו-איך-קוראים-לה-אתם-בטח-יודעים-על-מה-אנחנו-מדברים [Once Upon A Time]

לסיכום

השיוך של דמות פותח לה סט ייחודי של יתרונות וחסרונות. עם זאת חשוב להדגיש כאן משהו מרכזי: על השחקנים החובה להסדיר את הסיפור ורוחב יריעת הדמות שלהם בהתאם למגבלות חוקי המשחק. הווה אומר, החוקים נוצרו לאפשר בניה של דמויות מאוזנות בכוחן ויכולותיהן, ואתם, השחקנים, צריכים להסדיר את ההלם התרבותי, ואת הנפתולים המחשבתיים, שעוברים על דמותכם כשהיא מגלה שלמרות שבעברה האגדתי היא ניפצה הרים, כיום היא מתקשה לנצח בהורדות ידיים מישהי בשם בילבי.

By | 2017-06-09T12:18:29+00:00 יוני 9th, 2017|כללי|

פרק 1 – אוריינטציה כללית

והיה את הלילה ההוא.

אין שום סיכוי שהלילה ההוא יישכח. חלום על סערה… ובחלום, אני חלק מן הסערה, והסערה היא קולות, ורוח, וברקים, וערבוביה אדירה של תמונות והתרחשויות ומקומות וישויות וקרעי עלילות ונקמות אדירות ומוסר השכל וסיפורים חדשים ומיתוסים עתיקים ואגדות ועוד אגדות והכל מסתחרר ומתפזר ומתמקד ונושא אותי למעלה ולמטה כמו נוצה ברוח.

ובסוף, גם נוצות נוחתות. ואני נחתתי, ישר לתוך אגדה. *ה*אגדה. האגדה *שלי*. ואני עדיין אני, אבל אני גם הדמות הזו, וזה הסיפור והמקום שלי, אבל אני לא כמו כל האחרים, לי שמורה הזכות והיכולת לשוטט בעולם, לראות מעבר לגבולות הסיפור, לחקור מעבר להר ולנהר ולעיר…

ומאז? מאז כל לילה הוא הלילה ההוא, כל לילה אני באגדה שלי.

====

הדמויות במשחק שלנו הן בני-אגדה – אנשים שיש בהם מן השונה והמוזר, חומר לסיפורים ולאגדות המלווים את תרבויות האדם מאז ומעולם. יותר מכך, אלו הן דמויות שהאגדות עצמן נוגעות בהן – מתרכבות עם מהלך-החיים ולעתים אף מעצבות התרחשויות ותוצאות הנוגעות לדמויות.

חשוב להבהיר: הדמות שתשחקו איננה 'סופרמן', 'מורגנה לה פיי', 'קוף' או כל גיבור אגדה אחר; הדמות שלכם היא אדם, מעולמנו-אנו, שמרבית חייו חיים רגילים בעולם הזה; לפני כמה חודשים [כחצי שנה לפני מועד תחילת המשחק], הדמות החלה לחלום על אגדה מסויימת באופן חי מאוד, כמעט מדי לילה, כאשר לדמות יש 'ידיעה חלומית' שהיא עדיין עצמה – אך גם דמות מאוד מסויימת, וקבועה, באגדה הנחלמת. במקביל, משהו מן האגדה דבק בדמות בחייה האמתיים, ומקנה לה כוחות ויכולות מסויימים, שלעתים גובלים בעל-טבעי, ולעתים נמצאים עמוק-עמוק בתוך העל-טבעי.

האם לאגדות חיים משלהן, עצמאיים מאלו של בני-האדם המספרים סיפורים? יתכן; בני-אגדה מגלים לעתים שמשהו השתנה באגדה שלהם ובעולם הסובב אותה, אפילו כאשר הם עצמם לא נוכחים בתוך האגדה ולא פועלים בתוכה. האם האגדה היא בראשם של בני-האגדה בלבד, ומשתנה כתוצאה ממגוון השפעות פסיכולוגיות הכרתיות ותת-הכרתיות, או האם האגדה היא מציאות נפרדת וממשית שיש לה חיים משלה? זו שאלה טובה, והתשובה קשה, שכן בני-אגדה עשו ניסויים רבים במהלך הדורות, ויודעים היטב שכאשר בן-אגדה שוקע לאגדתו, גופו נותר בעולם, ולכל עניין ודבר בן-האגדה מגיב כמו אדם שישן שינה עמוקה; ומאידך, קרה גם קרה שבני-אגדה התעוררו מאגדתם כדי להפגין ידע וחדשות שלא היו להם קודם, ועוד יותר מכך – סימנים פיסיים לפצעים ושינויים.

בני-אגדה הם דמויות מורכבות, גם מבחינה טכנית, וגם מבחינה סיפורית. יצירת בן-אגדה דורשת הכרה עם כמה וכמה מושגים, כלהלן:

שיוך

כל בן-אגדה שייך לאחת משלוש קבוצות: מיתוס, מעשיה, מודרנה.

מיתוס

בני-האגדה שמשתייכים למיתוסים נושאים בקרבם משהו מאגדות קדומות ביותר, בנות אלף שנה לפחות, הן בנוגע למוצאם, והן בנוגע לטיב כוחותיהם. בני-אגדה כאלו יכולים להיות צאצאי-אלים, גיבורים מיתיים, ואפילו מפלצות קדמוניות. המקורות הסיפוריים שלהם שואבים מפנתאונים, אגדות בריאה וראשית, ושאר מקורות קדומים. לשם הבהרה, מי שבוחר באגדת מיתוס, לא יכול להוסיף לה פרשנויות מאוחרות! למשל, ת'ור, אל הרעם של המיתוס הנורדי, שונה מאוד מת'ור מקומיקס מארוול, ולא יכול לשאוב כלום מן הפרשנויות והדמויות שהומצאו לדמות המאוחרת הזו.

מעשיה

בני-אגדה שמשתייכים למעשיות חובקים בתוכם אגדות שחלקן מוכרות היטב, כגון סיפורי סינדרלה ותום אצבעוני והנזל וגרטל. מדובר בסיפורים בני כמה מאות שנים, עד וכולל תחילת המהפכה התעשייתית. יתכן והם הגיבור או הפרוטגוניסט של המעשיה שלהם, אך לא דמויות שוליים. הם יכולים להיות נסיכים, נוודים, שוטים, בעלי-מלאכה, צאצא שביעי לצאצא שביעי, נגועי-פיות, אנשי-חיה, מקוללים ועוד ועוד. יש מעשיות שהחלו דרכן בתקופה זו, ויש מעשיות שהן גלגול מעט חדש יותר של סיפורים מיתיים – למשל, רבים מהסיפורים והאגדות על אלפים וטרולים וגמדים הם גלגולים של סיפורים מיתיים על אודות השי והפומור; אך בעוד שהשי והפומור נדמו לאלים מבחינת רוחב היריעה של מעשיהם, האלפים והטרולים אנושיים בהרבה.

מודרנה

בני-אגדה מן המודרנה מציגים אגדות מודרניות בהרבה, ממאתיים השנה האחרונות: יתכן והם הגיבורים והנבלים מפנטסיה אורבנית כלשהי, יתכן וגיבורי או נבלי על, או אף גלגולים מודרניים מאוד של מעשיות וסיפורים מיתיים.  חלק מסיפורי המקור של בני-אגדה אלו הם בני זמננו, ללא אנכרוניזם, והאגדות שלהם נובעות מקולנוע וטלוויזיה לא פחות מאשר ממשחקי מחשב וספרות; חלק מהסיפורים של בני אגדה אלו הם בפרשנות מודרנית מאוד לסיפורים מיתיים ואגדות מן העבר – דוגמאות בולטות לפרשנויות שכאלו תוכלו למצוא בקומיקס fables, בספר american gods, ובסדרת הטלוויזיה ההיא, נו-איך-קוראים-לה-אתם-בטח-יודעים-על-מה-אנחנו-מדברים [Once Upon A Time]

לסיכום

השיוך של דמות פותח לה סט ייחודי של יתרונות וחסרונות. עם זאת חשוב להדגיש כאן משהו מרכזי: על השחקנים החובה להסדיר את הסיפור ורוחב יריעת הדמות שלהם בהתאם למגבלות חוקי המשחק. הווה אומר, החוקים נוצרו לאפשר בניה של דמויות מאוזנות בכוחן ויכולותיהן, ואתם, השחקנים, צריכים להסדיר את ההלם התרבותי, ואת הנפתולים המחשבתיים, שעוברים על דמותכם כשהיא מגלה שלמרות שבעברה האגדתי היא ניפצה הרים, כיום היא מתקשה לנצח בהורדות ידיים מישהי בשם בילבי.

By | 2017-06-09T10:26:40+00:00 אוקטובר 15th, 2016|סיסטם|
טוען...